Kształcenie

Kurs

Psychosomatyka i jej znaczenie w pracy lekarza

Psychosomatyka i jej znaczenie w pracy lekarza
Termin: 15.05.2025 r.  godz. 16.00 – 19.00
Miejsce: Okręgowa Izba Lekarska w Krakowie, ul. Krupnicza 11 A
Prowadząca: Prof. dr hab. Alicja Gałązka
Kurs jest bezpłatny i organizowany dla Członków Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie 
Punkty edukacyjne: 3

Psychosomatyka to dziedzina medycyny i psychologii, która bada związek między umysłem,
a ciałem oraz wpływ emocji i stanów psychicznych na zdrowie fizyczne. Według psychosomatyki, istnieje silny związek między naszymi myślami, emocjami i zachowaniami, a funkcjonowaniem całego organizmu.

Szkolenie z psychosomatyki dedykowane jest lekarzom, którzy pracują z ciałem lub /i psychiką pacjenta i chcieliby zrozumieć oraz doświadczyć na sobie zależności pomiędzy tym, co zapamiętuje soma,
w związku z tym co przeżywa psyche. Znajomość tematu pozwoli lekarzom spojrzeć na pacjenta
i zgłaszane przez niego problemy w szerszym kontekście.

 

Program szkolenia:

  • Pojęcie psychosomatyki
    • Analiza psychosomatyczna
    • Autodiagnoza
    • Pojęcie stresu
    • Pojęcie psychogenności
  • Typy zawieszeń emocji w ciele
  • Przyczyny zaburzeń psychosomatycznych
  • Mapowanie emocji
  • Elementy terapii transpersonalnej w pracy z pacjentem bólowym
  • Oddech jako forma odreagowania
  • Praktyczne zastosowanie technik w zabiegu z pacjentem psychosomatycznym
  • Proces integracji emocjonalnej
  • Pojęcie dysocjacji
  • Trening relaksacyjny Jacobsona – na czym polega?

 

Szkolenie warsztatowe prowadzone będzie w formie mini wykładu, prezentacji multimedialnych, prezentacji filmów edukacyjnych, dyskusji, warsztatów, pracy na przypadkach, ćwiczeń, symulacji, analizy oraz wymiany doświadczeń, odgrywania ról (aktor-wykładowca-uczestnik), co  da uczestnikom możliwość wypróbowania różnych sposobów komunikacji. W każdym module szkoleniowym uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań. Jednym z ważnych elementów szkolenia będzie wykorzystanie metody „odgrywania ról” – czyli jak uczyć się przez działanie.