Terapia skoncentrowana na współczuciu i jej wykorzystanie w pracy lekarza
Termin: 06.02.2025 r. godz. 16.00 – 19.00
Miejsce: Okręgowa Izba Lekarska w Krakowie, ul. Krupnicza 11 A
Prowadząca: Prof. dr hab. Alicja Gałązka
Punkty edukacyjne: 3
Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT, ang. Compassion Focused Therapy) jest coraz szerzej stosowane we współczesnej, zachodniej psychologii, psychoterapii oraz medycynie. Skuteczność tego podejścia oraz jego poszczególnych narzędzi jest potwierdzana poprzez systematycznie rosnącą ilość badań. Współczucie jest sercem uważności. Współczucie według definicji Dalajlamy to „wrażliwość na cierpienie siebie i innych, a jednocześnie głębokie zaangażowanie dotyczące jego zmniejszenia”, a zatem jest to „wrażliwa uwaga/świadomość plus motywacja” i działanie. Obecnie podejście to jest z sukcesem stosowane w psychoterapii, a badania pokazują, iż trening współczucia znacznie zmniejsza poczucie wstydu, samokrytykę, depresję oraz lęk.
Program szkolenia:
- Czym jest podejście uważności i współczucia, czemu służy i jak praktykować współczucie – m.in. w kontekście depresji, traumy, regulacji stresu, koncentracji, relacji czy emocji
- Jakie są najczęstsze sytuacje problemowe, z którymi spotykają się specjaliści w pracy metodą uważności i współczucia, zaznaczając różnice pomiędzy tymi dwoma podejściami i ich narzędziami
- Doświadczenie i przećwiczenie technik i narzędzi CFT
- W jaki sposób można korzystać ze współczucia w kontekście terapeutycznym i jakie zagrożenia z tego wynikają, np. w pracy z osobami cierpiącymi na PTSD, zaburzeniami więzi
Szkolenie dedykowane jest dla lekarzy zainteresowanych praktyką uważności i współczucia, zwłaszcza osób pracujących w obszarze pomocy, chcących zapoznać się z możliwością wykorzystania tego podejścia w swojej pracy z pacjentami zmagającymi się ze stresem, depresją, uzależnieniami, traumą i innymi trudnościami. Wspomniane będą też zagrożenia czy też trudności związane z pracą z wykorzystaniem podejść kontemplacyjnych.
Szkolenie warsztatowe prowadzone będzie w formie mini wykładu, prezentacji multimedialnych, prezentacji filmów edukacyjnych, dyskusji, warsztatów, pracy na przypadkach, ćwiczeń, symulacji, analizy oraz wymiany doświadczeń, odgrywania ról (aktor-wykładowca-uczestnik), co da uczestnikom możliwość wypróbowania różnych sposobów komunikacji. W każdym module szkoleniowym uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań. Jednym z ważnych elementów szkolenia będzie wykorzystanie metody „odgrywania ról” – czyli jak uczyć się przez działanie.
Zapisy: