PRAKTYKA LEKARSKA

Ułatwienia w procedurze wystawiania e-recept

Zapraszamy do aktualnych informacji na temat wystawiania e-recepty. Postęp informatyzacji w ochronie zdrowia jest tak szybki, że instrukcja „obsługi” e-recept opublikowana w ostatnim wydaniu „GGL” jest już nieaktualna.Poniżej – aktualizacja.

Obecnie dostęp do platformy P1 i korzystania z aplikacji gabinet.gov.pl wymaga już tylko posiadania profilu zaufanego, zakładanego internetowo na stronie pz.gov.pl i wymagającego następnie potwierdzenia swojej tożsamości (okazując dowód osobisty w odpowiednich placówkach, które strona podpowiada). Profil zaufany można również uzyskać w swoim banku.

Kiedy mamy profil, wchodzimy na wspomnianą stronę gabinet.gov.pl i logujemy się właśnie profilem zaufanym. Posiadacze e-dowodu mogą się logować przy jego użyciu. Po zalogowaniu pokazuje się opcja „lekarz” i poniżej „administrator”. Wybieramy „lekarz” i już jesteśmy na właściwej stronie;  rozpoczynamy wizytę. Po wpisaniu numeru PESEL pacjenta system identyfikuje osobę i pokazuje dodatkowe dane o niej. Na razie należy osobiście uzupełnić dane adresowe pacjenta, w przyszłości mają być one automatycznie pobierane przez system. Po tych czynnościach wybieramy „rozpocznij wizytę” i przechodzimy na stronę, na której możemy dokonać wystawienia e-recepty.
Obecna formuła nie przyjmuje jeszcze wyboru wizyty refundowanej, czyli pozwala na razie wystawiać recepty 100%. Aplikacja umożliwia wystawianie rp na leki gotowe i recepturowe. Jest też opcja wystawiania rp dla chorych przewlekle – czyli w większej ilości, z odroczonymi terminami realizacji. W przypadku leków psychotropowych aplikacja zadba o umieszczenie na recepcie informacji o mocy przepisanego leku, czyli określenia jej również słownie – zgodnie z wymogami ustawy.

Po zakończeniu procesu wystawiania recept – każdy lek to oddzielna recepta, a tzw. pakiet może obejmować do pięciu recept – należy wszystkie podpisać, również profilem zaufanym. Po podpisaniu recepty trafiają do systemu P1 i mogą już być realizowana w aptece.

Namawiajmy pacjentów do zakładania Internetowego Konta Pacjenta (IKP), które znacznie ułatwi współpracę. W przypadku posiadania IKP system poinformuje pacjenta o wystawieniu recepty i przekaże kod dostępu. W innej sytuacji musimy np.: – wydrukować podpisaną receptę; – podglądać podpisaną rp i na kartce zapisać pacjentowi czterocyfrowy kod dostępu; – pozwolić pacjentowi sfotografować smartfonem ekran naszego komputera z podglądem recepty. Nieustająco chodzi o przekazanie pacjentowi KODU DOSTĘPU. W aptece, po podaniu tegoż kodu i nr. PESEL, odczytana zostanie w systemie właśnie ta recepta.

Mariusz Janikowski, sekretarz ORL
Jak wystawić e-receptę

Krok 1
Załóż profil zaufany korzystając ze strony pz.gov.pl lub po logowaniu się do swojego banku
Krok 2
Otwórz stronę gabinet.gov.pl i zaloguj się profilem zaufanym
Krok 3
Rozpocznij wizytę i wpisz PESEL pacjenta oraz uzupełnij dane adresowe
Krok 4
Utwórz receptę
Krok 5
Podpisz receptę korzystając z profilu zaufanego
Krok 6
Zakończyłeś pracę – wyloguj się