PRAKTYKA LEKARSKA

E-recepta – W jaki sposób podłączyć się do e-recepty

Od 1 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w formie elektronicznej,  tzw. e-recepta. Forma papierowa będzie obowiązywała tylko w kilku przypadkach, m.in. receptę pro auctore będziemy wystawiać TYLKO w formie papierowej (do 2025 r.).

W celu przygotowania się do wystawiania e-recepty należy pokonać kilka procedur:

  1. Należy zarejestrować się w “Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą” jako “Rejestr Praktyk Zawodowych” http://rpwdl.csioz.gov.pl jeżeli jeszcze nie dokonano rejestracji. Lekarz, który ma już zarejestrowaną praktykę (posiada założoną Księgę Rejestrową) żeby móc pracować w systemie musi jednorazowo uzyskać tzw. uprawnienia do księgi. Takie uprawnienia nadają Izby Lekarskie. W tym celu po zalogowaniu do portalu RPWDL szukają Państwo polecenia – „wniosek o nadanie uprawnień”, który wymaga podpisu Profilem Zaufanym. Izba Lekarska nadaje uprawnienia o czym są Państwo informowani mailowo.
  2. Należy sprawdzić czy dane w księdze rejestrowej są aktualne, instrukcja wprowadzania zmian w praktyce znajduje się na stronie: https://oilkrakow.plcategory/praktyka-lekarska/jak-zarejestrowac-lub-zmienic-praktyke-lekarska/ (w przypadku wprowadzania zmian w księdze konieczne jest posiadanie profilu zaufanego).
  3. W celu podłączenia się podmiotu leczniczego jako praktyka lekarska do Systemu P1 na stronie rpwdl.csioz.gov.pl należy złożyć wniosek o założenie konta w P1 i wygenerowanie certyfikatów. (“Utwórz wniosek praktyka lekarska”>>>”Wniosek o założenie konta w P1 i wygenerowanie certyfikatów”)

Poniżej znajduje się film instruktażowy, który poprowadzi krok po kroku do Platformy P1:

  1. Recepty będzie można wystawiać poprzez stronę/aplikację gabinet.gov.pl gdzie umieszczono instrukcję procedur wystawiania e-recepty i e-skierowania. Do zalogowania jest konieczne posiadanie profilu zaufanego. Ważne aby w księdze rejestrowej mieć uzupełnione pole z numerem telefonu – dla prawidłowego działania możliwości podpisania e-recepty.

Podmioty lecznicze mają obowiązek podłączenia się do Systemu P1 nie później niż do dnia 31 grudnia 2019 r. (art. 56 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia).

Polecam też założenie IKP – Internetowego Konta Pacjenta, które będzie wykorzystane m.in. do otrzymywania e-recepty i e-skierowania. W swoich danych należy wpisać nr telefonu i adres e-mail, na które będą dostarczane te informacje.

Dostępny jest również szczegółowy poradnik o e-recepcie – pytania i odpowiedzi dostępny w serwisie ezdrowie.gov.pl: https://nfz.gov.pl/gfx/nfz/userfiles/_public/rotator/e-recepta_pytania_i_odpowiedzi_dla_pracownikow_medycznych_i_aptekarzy_07.10.2019.pdf

Dodatkowo na stronie www – opublikowany został poradnik dot. Cyfryzacji mniejszych podmiotów „Algorytm”. Jest on adresowany w pierwszym rzędzie do wszystkich, którzy prowadza podmioty i praktyki nieposiadające napisanego pod potrzeby danego podmiotu programu do dokumentacji medycznej: https://stom.hipokrates.org/edm/algorytm

Poniżej przedstawiamy również prezentację o e-recepcie i Internetowym Koncie Pacjenta gdzie przedstawiono jak pacjent może korzystać z e-recepty: