Apel Nr 1
Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie
z dnia 10 marca 2021 roku
do Naczelnej Rady Lekarskiej
w sprawie naruszenia zakazu reklamy działalności leczniczej
Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie apeluje do Naczelnej Rady Lekarskiej o podjęcie stanowiska definiującego przypadki naruszenia zakazu reklamy w działalności leczniczej. Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie z niepokojem dostrzega nasilenie niedozwolonego procesu reklamowania usług medycznych przez pomioty wykonujące działalność leczniczą. Żadne przepisy nie definiują pojęcia „reklama”, co stwarza trudność w identyfikowaniu i penalizowaniu niedozwolonych zachowań.
Jedynym samorządowym aktem prawnym określającym zakres dopuszczalnej informacji o wykonywanej działalności leczniczej przez lekarza jest uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej nr 29/11/VI z 16 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad podawania do publicznej wiadomości informacji o udzielaniu przez lekarzy i lekarzy dentystów świadczeń zdrowotnych. Rzeczony akt prawny funkcjonuje w niezmienionym kształcie od 10 lat nie przystając do obecnej rzeczywistości, pomijając m.in. problematykę informowania za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wobec braku chociażby przykładowego katalogu zachowań stanowiących naruszenie zakazu reklamy powstają trudności w skutecznym ich penalizowaniu.
Okręgowa Rada Lekarska w Krakowie zwraca uwagę, że reklama jest niebezpieczna przede wszystkim dla pacjentów pozbawiając ich rzetelnej i obiektywnej informacji o świadczonej usłudze medycznej. W poszukiwaniu pomocy medycznej pacjent kieruje się perswazyjną siłą danego przekazu reklamowego, a nie rzeczywistą potrzebą. Reklama kształtuje mylne przeświadczenie w społeczeństwie, iż leczenie nie jest sztuką obarczoną ryzykiem niepowodzenia, a procesem, który zawsze musi się udać. Reklama usług medycznych stanowi również czyn nieuczciwej konkurencji wobec podmiotów wykonujących działalność leczniczą, które zakazu tego nie naruszają. Ponadto obecność reklamy działalności leczniczej w wielu sferach życia (billboardy, akcje rabatowe, ulotki, media społecznościowe, sponsorowane wywiady) kształtuje wadliwe przekonanie pośród lekarzy, iż stanowi praktykę dozwoloną.
Mając na uwadze powyższe, Okręgowa Rada Lekarska w Krakowie apeluje do Naczelnej Rady Lekarskiej o zajęcie merytorycznego i jednoznacznego stanowiska dotyczącego problematyki reklamy.
Sekretarz
Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie Lek. Mariusz Janikowski |
Prezes
Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie Lek. dent. Robert Stępień |