w sprawie uchwalenia regulaminu organizacji i trybu działania okręgowej rady lekarskiej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie.
Na podstawie art. 24 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z dnia 22 grudnia 2009 r. Nr 219, poz. 1708) uchwala się co następuje:
§ 1.
XXVII Okręgowy Zjazd Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie uchwala regulamin organizacji i trybu działania okręgowej rady lekarskiej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie.
§ 2.
Regulamin o
którym mowa w § 1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
XXVII Okręgowego Zjazdu Lekarzy
Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie
dr n. med. Jerzy Friediger
Załącznik do Uchwała Nr 4/Zjazd/2010 XXVII Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie z dnia 6 marca 2010 roku.
Regulamin organizacji i trybu działania:
okręgowej rady lekarskiej
Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin określa organizację i tryb działania okręgowej rady lekarskiej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie.
§ 2
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- ustawa – ustawę z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z dnia 22 grudnia 2009 roku, Nr 219, poz. 1708)
- izba – Okręgową Izbę Lekarską w Krakowie,
- zjazd – Okręgowy Zjazd Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie,
- rada – Okręgową Radę Lekarską w Krakowie,
- sąd – Okręgowy Sąd Lekarski w Krakowie,
- komisja rewizyjna – Okręgową Komisję Rewizyjną OIL w Krakowie
- organ – Okręgowy Zjazd Lekarzy, Okręgową Radę Lekarską, Okręgową Komisję Rewizyjną, Okręgowy Sąd Lekarski, Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej -Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie,
- przewodniczący zjazdu, zastępca przewodniczącego zjazdu, sekretarz zjazdu lub prezydium zjazdu – przewodniczącego zjazdu, zastępcę przewodniczącego zjazdu, sekretarza zjazdu lub prezydium zjazdu Okręgowego Zjazdu Lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie,
- prezes rady, wiceprezes rady, sekretarz rady, zastępca sekretarza rady i skarbnika rady – prezes, wiceprezes, sekretarz , zastępca sekretarza i skarbnik Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie,
- prezydium rady – Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie,
- delegat – delegat wybrany na zebraniu lekarzy rejonu wyborczego Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie,
- przewodniczący obrad – prezes rady lub wyznaczony przez niego wiceprezes kierujący obradami rady lub prezydium rady
Rozdział I
Okręgowa Rada Lekarska
§ 3
Okręgowa rada lekarska wykonuje obowiązki wynikające z ustaw i uchwał Krajowego oraz Okręgowego Zjazdu Lekarzy w drodze działań własnych lub swojego organu wykonawczego jakim jest prezydium rady działającego w granicach określonych uchwałą rady.
§ 4
Pierwsze posiedzenie nowo wybranej rady zwołuje nowo wybrany prezes rady w terminie najpóźniej 21 dni od dnia wyboru. Posiedzenie to odbywa się w obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków rady.
§ 5
Prezes, sekretarz i skarbnik rady poprzedniej kadencji przekazują nowo wybranemu prezesowi rady oraz sekretarzowi i skarbnikowi nowo wybranej rady protokolarnie stan spraw i majątek ruchomy i nieruchomy Okręgowej Izby Lekarskiej.
§ 6
- Rada odbywa swoje posiedzenie plenarne w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Posiedzenia plenarne zwoływane są przez prezydium rady lub na żądanie 1/3 członków rady.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby jej członków, w tym prezesa rady lub wyznaczonego przez niego wiceprezesa.
- W razie równości głosów za i przeciw rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
- Rada może uchwalić tajność części posiedzenia. Protokół z tej części obrad podlega utajnieniu.
- Uchwały rady podlegają opublikowaniu.
§ 7
- Zwołując plenarne posiedzenie rady najpóźniej 7 dni przed jego terminem przesyła się jego uczestnikom zawiadomienia podając termin, miejsce i proponowany porządek obrad.
- W posiedzeniach plenarnych rady uczestniczą osoby, o których mowa w ustawie i goście zaproszeni przez prezydium rady.
- Posiedzeniami plenarnymi rady kieruje prezes rady lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
- Z posiedzenia plenarnego rady sporządza się protokół, który podpisują: prezes rady, sekretarz rady lub jego zastępca oraz protokolant wyznaczony przez prezydium rady.
- Protokół powinien być udostępniony członkom rady i uważa się go za przyjęty, jeżeli członkowie rady nie zgłoszą poprawek do czasu następnego posiedzenia rady.
§ 8
- Posiedzenie rady rozpoczyna się od przyjęcia porządku obrad.
- Zmiana porządku obrad w trakcie posiedzenia wymaga uchwały rady.
- Rada obraduje nad zgłoszonymi materiałami oraz projektami uchwał i stanowisk.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach osoby uczestniczące w posiedzeniu mogą zgłosić w trakcie posiedzenia inne projekty uchwał i stanowisk, o ile mieszczą się one w porządku obrad.
§ 9
- Przewodniczący obrad udziela uczestnikom obrad głosu w sprawach objętych porządkiem dziennym.
- Uczestnicy obrad zgłaszają udział w dyskusji nad określonym punktem porządku dziennego sekretarzowi lub jego zastępcy, prowadzącemu listę dyskutantów.
- Przewodniczący obrad udziela głosu uczestnikom wg kolejności zgłoszeń. Zaproszonym gościom można udzielić głosu poza kolejnością.
- Uczestnik obrad nie powinien zabierać głosu w dyskusji nad tą samą sprawą więcej niż dwa razy.
- Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę dyskutantowi, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu obrad określonego w porządku dziennym, a po dwukrotnym zwróceniu uwagi – odebrać przemawiającemu głos.
- Ogranicza się czas trwania wypowiedzi do 2 minut. Nie dotyczy to osób referujących.
§ 10
- Przewodniczący obrad udziela głosu poza porządkiem obrad posiedzenia lub w związku z dyskusją jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania.
- Do wniosków formalnych zalicza
się wnioski o:
1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia;
2) uchwalenie tajności posiedzenia;
3) zamknięcie listy mówców;
4) zamknięcie dyskusji;
5) głosowanie bez dyskusji;
6) przeprowadzenie głosowania;
7) sprawdzenie kworum;
8) uchwalenie tajności głosowania. - Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku z zastrzeżeniem ust. 4.
- W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, przewodniczący obrad zarządza natychmiastowe sprawdzenie kworum.
§ 11
- Po zamknięciu dyskusji nad projektem uchwały lub innym wnioskiem i propozycjami zgłoszonymi w toku obrad, przewodniczący obrad oznajmia, że rady przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem uczestników przez przewodniczącego obrad do głosowania.
- Porządek głosowania nad
projektem uchwały jest następujący:
1) głosowanie nad poprawkami do poszczególnych sformułowań, przede wszystkim tymi, których przyjęcie lub oddalenie rozstrzyga o innych poprawkach;
2) głosowanie nad projektem uchwały w całości wraz z przyjętymi poprawkami. - Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania nad poprawkami do uchwały.
- Głosowanie przeprowadza się jawnie przez podniesienie mandatu, przy czym sekretarz lub jego zastępca oblicza głosy i podaje przewodniczącemu wyniki głosowania.
- Rada może uchwalić tajność głosowania w określonej sprawie i wówczas przeprowadza je powołana w tym celu komisja skrutacyjna.
§ 12
- Rada może dokonać reasumpcji głosowania.
- Wniosek o reasumpcję głosowania w danej sprawie może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.
- Reasumpcja głosowania w danej sprawie może być przeprowadzona tylko jeden raz.
- Wyniki głosowania imiennego nie podlegają reasumpcji.
§ 13
Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad ogłasza zamknięcie posiedzenia.
§ 14
Corocznie prezes rady sporządza i przedstawia zjazdowi sprawozdanie z działalności rady oraz sprawozdanie z wykonania uchwał okręgowego zjazdu lekarzy.
§ 15
- Prezydium rady stanowią: prezes rady oraz wybrani przez radę wiceprezesi, sekretarz oraz zastępca sekretarza, skarbnik i członkowie.
- W skład prezydium wchodzi nie więcej niż 13 osób.
- W skład prezydium, wyłącznie w formie przewidzianej w ust 1, wchodzą pełnomocnicy delegatur izby.
- Rada, najpóźniej na drugim posiedzeniu, dokonuje podziału czynności pomiędzy poszczególnych członków prezydium.
§ 16
- Posiedzenia prezydium rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa tygodnie.
- Do posiedzeń prezydium rady stosuje się odpowiednio postanowienia § 7.
- Do uchwał prezydium rady stosuje się odpowiednio postanowienia § 5 ust 3, 4 i 6.
§ 17
Prezydium rady działa w imieniu rady w sprawach określonych uchwałą rady.
§ 18
W trybie przewidzianym dla uchwał rada i prezydium mogą podejmować:
- rezolucje – zawierające wezwanie skierowane do konkretnego adresata o podjęcie wskazanego w rezolucji jednorazowego działania,
- stanowiska – zawierające oświadczenie w określonej sprawie,
- apele – zawierające wezwania do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania.
§ 19
Podpisywanie dokumentów dotyczących zobowiązań majątkowych izby, o których mowa w art. 114 ust. 3 ustawy, wymaga współdziałania dwóch członków prezydium rady, w tym prezesa rady lub wiceprezesa oraz skarbnika lub upoważnionego przez prezydium członka prezydium.
§ 20
- Realizując swoje zadania rada
powołuje stałe komisje i zespoły w szczególności do spraw:
– etyki lekarskiej,
– kształcenia medycznego,
– socjalno-bytowych,
– organizacyjnych,
– finansowo-budżetowych,
– stomatologii,
– organizacji systemu ochrony zdrowia,
– prawno-legislacyjnych,
– kultury i sportu,
– współpracy zagranicznej. - W uzasadnionych przypadkach rada może powołać doraźne komisje i zespoły problemowe.
- W skład komisji wchodzi przewodniczący oraz nie więcej jak 12 członków.
- W skład zespołu wchodzi przewodniczący oraz nie więcej jak 5 członków.
- Rada w drodze uchwały:
1) określa ramowy tryb działania oraz strukturę organizacyjną komisji i zespołów
2) dokonuje wyboru przewodniczących komisji i zespołów,
3) zatwierdza proponowane przez przewodniczących komisji i zespołów składy osobowe,
4) zatwierdza plany działania komisji i zespołów. - Przewodniczącym komisji lub zespołu powinien być członek rady.
- Komisje działają jako wewnętrzne organy opiniodawczo-doradczy rady.
- Odrębnie rada powołuje stałą, wieloproblemową Komisję Stomatologiczną, której nie dotyczy ograniczenie o którym mowa w ust. 3. Zapisy o których mowa ust. 5-7 stosuje się odpowiednio.
§ 21
- Rada może utworzyć delegatury
izby z siedzibami w:
a) Krośnie,
b) Nowym Sączu,
c) Przemyślu. - Do zadań delegatury należy:
– wykonywanie czynności administracyjnych na rzecz lekarzy delegatury zleconych przez radę,
– współpraca z organami lokalnego samorządu terytorialnego i administracji państwowej,
– organizowanie działań lokalnego samorządu lekarzy.
§ 22
Wyłącznie
prezes rady:
– kieruje pracami rady i reprezentuje ją na zewnątrz,
– kieruje pracami prezydium rady i reprezentuje je na
zewnątrz,
– przydziela sprawy do załatwienia członkom prezydium rady,
– podpisuje, w imieniu rady i jej prezydium, korespondencję
urzędową.
– dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników
izby.
§ 23
- W razie nieobecności prezesa rady jego funkcje pełni wyznaczony przez niego wiceprezes, a w przypadku nie wskazania, czynności wyznaczenia dokonuje prezydium rady.
- Prezes może udzielić stałego pełnomocnictwa określonym osobom w zakresie swoich kompetencji.
§ 24
- Sekretarz rady nadzoruje wykonanie uchwał rady i prezydium rady.
- Do jego obowiązków należy,
nadto:
– redagowanie protokołów posiedzeń rady i prezydium rady,
– nadzorowanie i czuwanie nad sprawozdawczością rady i prezydium rady,
– załatwianie bieżącej korespondencji,
– udzielanie członkom izby informacji o pracach prezydium rady i okręgowej rady lekarskiej
– opracowywanie projektu uchwał prezydium rady,
– sprawowanie nadzoru nad pracą biura rady i zgłaszanie prezesowi rady odpowiednich wniosków personalnych,
– analizowanie odwołań od uchwał rady,
– przyjmowanie skarg i wniosków. - Zastępca sekretarza rady zastępuje sekretarza rady w razie jego nieobecności oraz prowadzi prace zlecane przez sekretarza rady.
§ 25
- Skarbnik rady odpowiada za
gospodarkę finansową izby, a w szczególności:
– przygotowuje projekt preliminarza budżetowego,
– opracowuje odpowiednie analizy i sprawozdania z wykonania budżetu i referuje je na posiedzeniu rady,
– nadzoruje księgowość, rachunkowość i sprawozdawczość finansową rady,
– wykonuje czynności związane z bieżącym zarządzaniem majątkiem izby,
– kieruje egzekwowaniem wierzytelności lub zgłasza wnioski o ich umorzenie. - Skarbnik w działalności może skorzystać z opinii biegłych i rzeczoznawców
Rozdział III
Przepisy końcowe
§ 26
- Obsługę administracyjną rady wykonuje biuro rady.
- Wydatki rady pokrywane są z budżetu rady.